Haluatko rehellisiä mielipiteitä brändistäsi? Anna Jodelin kertoa!
Blogi 19.9.2022Jodel on mobiiliviestintäsovellus ja sosiaalisen median kanava, jonka tarkoituksena on yhdistää maantieteellisesti lähekkäin olevat ihmiset. Jodel antaa äänen hyperlokaaleille yhteisöille, jotta sen käyttäjät saavat tietää alueensa kuumimmista puheenaiheista ja kiinnostavimmista tapahtumista. Käyttäjät näkevät ”Jodlauksia” eli keskusteluja noin 10 kilometrin säteellä omasta sijainnistaan.

Suomessa Jodeliin ovat ihastuneet erityisesti Z-sukupolven vanhemmat edustajat. Käyttäjäkunta painottuu 18-30-vuotiaisiin ja käyttö on keskittynyt suurimpien kaupunkien ympärille.
Paikallisuuden lisäksi Jodelin keskeisin piirre on, että käyttäjät esiintyvät alustalla nimettömästi, mikä vaikuttaa keskustelun luonteeseen. Toisin sanoen Jodel on tämän päivän puskaradio, jossa käyttäjät voivat jakaa raakarehellisiä mielipiteitään anonyymisti. Vaikka sanan säilä onkin värikästä, täysin asiattomuuksiin ei keskustelu karkaa. Tästä pitävät huolen alustan moderaattorit, jotka fasilitoivat keskusteluja ja puuttuvat tarvittaessa ylilyöntien välttämiseksi.
Mitä Jodel voi tarjota brändeille?
Jodelissa vertaillaan kokemuksia ja mielipiteitä paljon myös brändeistä. Kuuntelemalla näitä keskusteluista pääset jyvälle siitä, mitä omasta ja kilpailijoiden brändeistä puhutaan. Asiakaskokemuksen tai markkinointiviestinnän kehittämisen näkökulmasta tällainen kärpäsenä katossa oleminen voi osoittautua hyvinkin hyödylliseksi!
Mitä mainosmuotoja Jodelista löytyy?
Jodelissa on kolme eri mainosformaattia. Näitä ovat Boosted Post, Display sekä Color Takeover. Jodelille ominaisin ja suosituin markkinointimuoto on dialoginen markkinointi eli Boosted Post. Markkinoijalle tarjoutuu timanttinen mahdollisuus hyödyntää anonyymia keskustelualustaa, jossa Jodelin käyttäjät ja mahdolliset asiakkaat keskustelevat mainoksen alla olevassa kommenttikentässä. Jodelissa on myös mahdollista järjestää poll -kyselyitä joissa markkinoija voi herättää myös passiiviset Jodelin lukijat vaikuttamaan mielipiteillään.
Kannattaako mainostajan osallistua yritykseen liittyvään keskusteluun?
Mainostajan osallistuminen olemassa olevaan keskusteluun esimerkiksi tuotteesta, palvelusta tai jopa brändiin kohdistuvasta kohusta kannattaa. Jodelissa on ollut monia tapauksia, missä Jodlaajat ovat usein imarreltuja jos mainostaja kommentoi Jodelissa käytävää keskustelua. Usein myös mainostajat saavat parannusehdotuksia jodlaajilta. Alusta on tunnetusti hyvin avoin, joten parannusehdotukset ovat hyvin arvokasta tietoa yrityksille.