

Taffel Snacks Battle
Kohderyhmäselvitys
Tehtävä
Taffelin tavoitteena oli kasvattaa mielenkiintoa snacks-kategoriaa kohtaan ja nostaa Taffelin markkinaosuutta sekä brändimielikuvaa innovatiivisena brändinä. Lähtökohtana oli tuoda markkinoille limited edition -kampanjatuotesarja, josta jokin tuote voisi jäädä sellaisenaan pysyvään tuotantoon. Tarkoitusta varten oli päätetty toteuttaa vaikuttajien välinen Snacks Battle -kilpailu, jossa vaikuttajien suunnittelemat tuotteet pääsisivät oikeasti kauppojen hyllylle kampanjan ajaksi – mutta vain voittajan sipsit pääsisivät pysyvään valikoimaan. Bängerin kanssa työryhmään kuului mainostoimisto LM Someco ja mediatoimisto Dagmar. Yhteisenä tehtävänä oli vaikuttajastrategian suunnittelu sekä tuotekehitystä ja sisältöyhteistyötä käsittävän, pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön fasilitointi.

Ratkaisu
Vaikuttajastrategian taustaksi toteutettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin eri alustoja edustavien ja eri vaiheessa uraa olevien vaikuttajien näkemyksiä ja preferenssejä alustavaan kampanjasuunnitelmaan ja kilpailulliseen toteutukseen liittyen.
Aidosti motivoituneiden vaikuttajien löytäminen oli lähes vuoden kestäneen yhteistyön onnistumisen ehto. Siksi vaikuttajien valinnassa käytettiin poikkeuksellista invitational-kutsuhakua, jolla varmistettiin, että hakemus- ja haastatteluprosessin kautta kampanjaan valitut vaikuttajat olivat todellisia snacks-ihmisiä ja sydänjuuriaan myöten innostuneita yhteistyöstä.
Sekä tuotekehitys- että lanseerausvaiheessa vaikuttajien työskentelyä ja yhteistyön onnistumista tuettiin säännöllisillä kohtaamisilla, aktiivisella viestinnällä, vaikuttajien yksilöllisten lähtökohtien ja toiveiden huomioimisella sekä tiimihengen vaalimisella, kilpailullisesta asetelmasta huolimatta.

Tulokset
Valitun strategian ja toteutustavan tuloksena vaikuttajista välittyi aito innostus ja ylpeys oman Taffel-snackin tekemiseen ja vaikuttajat saatiin luomaan täysin poikkeuksellisia snacks-konsepteja ja markkinointia, joka erosi mistään aiemmin nähdystä. Limited edition -tuotteita myytiin 2,5kk aikana tuhansissa kaupoissa ympäri Suomen. Tuloksissa nähtiin, että valittu strategia tuotti tulosta, jossa kaikki osapuolet markkinoijasta, vaikuttajiin ja kaupasta kuluttajiin innostuivat kampanjasta.
Tulokset lukuina
5,2M
Vaikuttajien näyttökerrat
6
Vaikuttajaa
325K
Myydyt tuotteet
Ansaittu media
Tuhansia mainintoja ja keskusteluja Instagramissa, Youtubessa, Tiktokissa, Facebookissa, MTV3:ssa, Starassa, Jodelissa ja Inez:issä.